van het latijnse woord salire (springen).
Saliente betekent in het Italiaans, Spaans en Portugees uitstekend, opvallend, prominent. Ook: iets dat letterlijk uitsteekt.
Saliente staat voor werk dat ertoe doet, een significante verandering, soms in alle eenvoud. Ergens de aandacht op richten.
Wij voelen ons onderdeel van een gemeenschap die de uitdagingen van de 21ste eeuw serieus neemt en wil bijdragen aan een wereld die hiermee leert omgaan. Dit doen we door het bouwen aan en versterken van organisaties tot gemeenschappen die dienstbaar zijn aan de maatschappij.
In ons werk maken we gebruik van het gedachtengoed van soul.com. Daarnaast baseren we ons op modellen en ideeën uit de Deep Democracy, Geweldloze Communicatie en Transactionele Analyse. Wij verweven Kate Raworth’s Doughnut economy en Donella Meadow’s benadering van het systeemdenken in onze aanpak.
We werken samen met onze vrienden van soul.com, 5D, NSO CNA Leiderschapsacademie. We voelen ons verbonden met Scaleup leadership, Verdiepte Governance, impact collective, BrandedU.
We bouwen op de legacies van Hannah Ahrendt, Peter Block, Robert Putnam, de inzichten van Rebecca Solnit, eerder genoemde auteurs en vele anderen.
Liesbeth is voormalig CEO van Wehkamp/Tinka en ABN AMRO/Moneyou. Ze heeft meerdere MT-functies bekleed en heeft meer dan 20 jaar ervaring in retailbankieren, met een achtergrond in marketing en conceptontwikkeling. Naast haar werk voor Saliente heeft ze enkele RvC-functies.
Liesbeth: “Om duurzame organisaties op te bouwen die passen bij deze tijd, moeten we leren om op een andere manier naar organisaties te kijken en deze op een andere manier vorm te geven”.
Liesbeth wil hieraan bijdragen door in de cultuur en de structuur van organisaties de kenmerken van lerende gemeenschappen te omarmen, nieuwe leiderschapsstijlen te ontwikkelen en veranderingen in de traditionele bedrijfsmodellen door te voeren.”
Sacha heeft een achtergrond in het onderwijs en richt zich op het ontwikkelen van lerende organisaties.
‘Ik begeleid schoolleiders, teamleiders en docenten die last hebben van onderlinge verdeeldheid op hun school. Dat doe ik door onze aandacht te richten op een gemeenschappelijk doel, waardoor de teamleden als vanzelfsprekend hun eigen bijdrage gaan leveren.’
Resultaat hiervan is dat mensen weer zin hebben om samen te werken. We maken het gedeelde belang leidend in onze keuzes. Verschillen hebben een meerwaarde en mensen versterken elkaar. Er staat een krachtig team dat vertrouwen heeft in de richting die ze opgaan.










